Tuesday March 19 , 2024

Archive for August, 2010

Biscayakryssing, dag 4

Lørdag kveld begynte det å blåse opp, og bølgehøyden økte, slik vi var forberedt på ut i fra værmeldingen fra vår værruter. Skipperfrua satt vakt fra kl 24.00-04.00, og fikk oppleve 30 knop vind, og 3,5 m bølgehøyde.  Sjø og vind økte gradvis, og det var en herlig følelse av mestring som steg, da jeg kunne kjenne hvor trygt og komfortabelt Occasione beveget seg i vannet. Størrelsen på båten, og måten hun beveger seg på i vannet, gjør sitt til at man føler seg beskyttet fra omgivelsene, og helt trygg litt opp i høyden på dekk. Det er en deilig følelse av å være levende når båten velter over brytende bølger! Noen ganger brøt bølgene over dekk, og smalt inn i vinduene i cockpit, kom over taket, og jeg fikk en saftig dusj av saltvann der jeg satt på styreposisjonen. Barna var inne i salongen litt ut over kvelden, og brydde seg lite. De leste og spilte spill, før de la seg, og sov en full natt, helt uberørt av bølgehøyden. Snakk om sjøsterke! Trond fikk oppleve noe sterkere vind på sin vakt, og enkelte bølger opp mot 4m. Vi satt en del sammen, og jeg flira godt da Trond sovnet lent mot meg, og så ble vekket av en brytende bølge midt i ansiktet..  Selv Supermann har sine stunder, hvor øynene nærmest popper ut av hodet! 🙂

Sjø og vind roet seg like før innseilingen til La Coruna i Spania. Vi alle gikk ut på dekk, og kunne kjenne VARMEN slå i mot oss!! Vi satt sammen og lot inntrykkene synke inn.. Spanias vakre kyst, varm sol i ansiktet, og ikke minst, den gode følelsen av å ha krysset et havområde som er beryktet for dårlig vær og utfordringer!

Vi ble tatt godt i mot i havnen av en annen båt som skal seilie ARC (nederlandsk), og Jørn Lund som er mannskap hos datter og mann på båten Frøja, og en spansk familie, som lå ved siden av oss i havna. Den spanske familien kom med en pose fersken fra egen hage, og sa de hadde vært inne på nettet og lest om oss, og syntes det vi gjør er flott.

Andreas prøvde fiskelykken i havna, og fikk umiddelbart sin første fisk sammen med Karoline. Det var stor stas! Ikke godt å si hva som var størst.. En gjennomført kryssing, eller sin første fisk på turen..! 🙂

Vi har brukt i underkant av tre døgn på kryssingen fra Kinsale i Irland til La Coruna i Spania, og opplevd varierte forhold underveis. Vi kom i havn med en tilfreds følelse, og mange gode erfaringer rikere! 🙂

himmel-la_k-innseilingla-corunak_innseilinga_innseilingla-coruna2la-coruna-moloa_k_fisk

Biscayakryssing, dag 3

Sooool!!! Jeg satt på dekk mens de andre sov, og nøt en vakker soloppgang. Det er lett å bli filosofisk og livsreflekterende med så mye tid, og når man er omgitt av vakker natur. Det ble en fin morgenstund.

Skipperfrua har tatt løftet hun har gitt til seg selv dette året alvorlig, og har disket opp med mye god mat på overfarten. Været har tillatt meg å kokkelere ut i fra oppskrifter, og jeg begynner sakte men sikkert å bli et bedre husmorsemne i en alder av 33 år.. 🙂 Gode måltider sammen i cockpit er en del av gleden ved overfarter.

Dagen ble preget av rolige duvende bølger, og 4-7 knop vind. Vi solte oss på dekk over Biscaya, og var glade for at Atlanterhavet valgte å vise oss sin milde side. Trond trimmet seil, leste seg enda mer opp på seilkunsten, og trimmet videre.. Til slutt fikk han 9,5 knop med gennakeren, selv om sann vind ikke oversteg 7 knop. I følge Tarjan, en katamaranekspert, skal seilenes stilling bidra til å produsere egen vind, som gjør det mulig å seile fortere enn sann vind. Det ble full ”moonwalk” og rockedans over salonggulvet til musikken fra stereoanlegget..  For ikke å snakke om at Michael Jacksons sang ble sunget på spansk, til tross for at ingen av oss kan et ord spansk! (Bortsett fra Trond, som kan bestille øl på spansk. Det ble bestilt noen øl i den spanske versjonen av Michaels låt, kan man si..). Med andre ord, vi har storkost oss over Biscaya!!! 🙂

himmel-bhimmel-ehimmel-fhimmel-ghimmel-ihimmel-hhimmel-jhimmel-kk_a_m-solputera_leserlasteskipt_styreposm_tgennaker

Biscayakryssing, dag 2

Skipperfrua gikk på vakt på morgenen, og hadde en lang stund alene mens alle sov. Det er en ganske spesiell følelse å sitte på styreposisjonen og se horisonten rundt seg i alle retninger. Det er alltid en viss spenning knyttet til overfarter på noen dager.. En følelse av å være overlatt til seg selv… Midt ute på det blå hav.. Tanken kan være stressende hvis værmeldingen ikke er god, men samtidig er det noe som gir en behagelig ro med å se havet rytmisk bølge seg, kjenne båtens duvende bevegelser, og hvile øynene på en vakker og endeløs horisont og himmel. Noen ganger går tankene, men ofte tar jeg meg selv i å falle inn i en avslappet, nesten meditativ tilstand av å bare se og være tilstede. Jeg og Karoline deler ofte slike stunder på overfarter. Da sitter vi foran på dekk ved siden av hverandre, og hviler i stillheten.. Sammen. Veldig fint. 🙂  Trond og Andreas er ofte noe mer aktive, og fisker, pusser rust, og trimmer seil.

Et annet godt minne fra denne overfarten vil være alle de små stundene på dekk og i solnedgangen hvor jeg og barna satte oss tett sammen, og jeg leste for de. Vi begynte på en spennende bok, og her ute på havet har vi all verdens av tid til å leve oss inn i fortellingen sammen. Enkelte ganger når jeg ble sliten av å lese, var det for spennende til at barna ville ta en pause, og da leste Karoline for Andreas. Andreas var behjelpelig med å tyde ord, dersom Karoline stoppet opp ved noe.

Natt til lørdag ble en rolig natt, hvor vi gikk for motor. Min kjære Supermann tok nok en gang en lengre vakt, og Andreas satt sammen med han de første timene, helt fasinert av stjernehimmelen. Da jeg kom opp på styreposisjonen i 05.00-tiden var det helt trollsk stemning.. Månen lyste, og kastet en sløraktig glans over de nærliggende skyene. Båten var svakt opplyst av vår egen lanterne, og ellers omgitt av speilblankt, svart hav, som bølget seg i laaaange, rolige dønninger. Slik hadde jeg ikke forestilt meg Atlanterhavet om natten.. Rolig, speilblank, spøkelsesaktig og veldig vakkert!!

himmel4himmel3himmel2himmel-aa_m_k-lesera_k_leserk_nettetskipper-vasser

Biscayakryssing, dag 1

Vi seilte ut fra Kinsale i Irland litt ut på formiddagen på torsdag. Sjøen og vinden var roligere enn vi hadde ventet oss.  Bølgehøyden ble etter en stund 2-2,5 m, men vinden ble ikke mer enn 7-8 m/s. På kvelden og natta øke vinden til 11-13 m/s, og bølgehøyden ble noe høyere (opp mot 3 m, og noen bølger på ca 3,5m).  Vi seilte med medvind hele veien, så båten surfet på bølgetoppene.

Turen startet med sol og fint vær, og barna hadde satt seg klare på dekk, og ville gjerne ha bølger.  Skipperfrua ble for første gang på hele turen kvalm. Jeg har ikke hatt så mye som en antydning til kvalme tidligere, og ble temmelig overrasket, da det ikke var mye sjø på dette tidspunktet, men mest store dønninger. Kvalmen gikk heldigvis over uten offringer til Neptun. Det eneste som ble offret var Fedons krydder-og-youghurtmarinerte kylling, da skipperfrua halvveis i matlagingen ikke klarte lukta, og kastet middagen over bord for å lage noe enklere. Kvalmen gikk heldigvis over etter noen timer, og ingen av oss var plaget av kvalme resten av turen.

Den første dagen var preget av fine seilforhold. Andreas prøvde fiskelykken, dessverre uten hell. Litt senere på dagen kom en flokk delfiner. Denne gangen var de minst 20 stk som hoppet og pilte rundt båten. Disse delfinene så litt mindre ut enn de vi møtte i Nordsjøen, og de hadde helt hvit buk. De blåste på oss gjennom pustehullene, og hoppet og spratt lekent under og foran nettet, og rundt baugspissene. Vi fikk besøk av delfiner flere ganger under overfarten.

Da kvelden kom var det Trond som skulle ta første nattevakt, men endte opp med å ta hele natten til det begynte å lysne, da natten var preget av en del vind og store bølger (3m). Jeg og barna sov trygt gjennom det hele. Skipperfrua ville gjerne ta en vakt, men var selvfølgelig glad for å ha fått sove lenge, da jeg ble vekket. Jammen er det et hardt liv å leve med en Superhelt på tjue-sju-og-et halvt. 🙂

fyra_k-nettetboat-himmelskipper_styrepos-1delfin8delfin7delfin6delfin5delfin4delfin11delfin3delfin2delfin1delfiner-10delfin9delfin10delfin_a_ka_k_fiskerseil-occ

Krysser Biscayabukta

Vi seiler fra Kinsale i Irland på formiddagen i dag, og krysser over til Spania. Overfarten vil ta oss ca fire dager (pluss-minus, ettersom værforhold). Vi seiler på en god værmelding for alle dagene. 🙂 🙂