Sunday November 18 , 2018

Archive for November, 2010

Livet om bord, dag 6

Det er fortsatt frustrerende lite vind, og vi skvulper sakte nedover i retning Cape Verdeøyene utenfor Afrika. Det har vært et uvanlig år værmessig, og det meldes at den vanligvis forutsigbare passatvinden ikke vil dukke opp på nok en uke.. Vi vil i samarbeid med vår værruter oppsøeke vind i utkanten av et kommende lavtrykk, og vil kunne vente mer vind og sjø på søendag. Heldigvis!

I mellomtiden fordriver vi tiden med mye forskjellig.. Vi har bla daglige vannkriger om bord, og de ulike frontene bytter på å være på offensiven… I går gjorde den yngre garde fremstøt med et bakholdsangrep på skipperen… De stakk hodene sine opp av luka ved styreposisjonen, og fikk inn noen fulltreffere!! Det ble imidlertid harde represalier, da skipperen hoppet ned i luka etter dem, til ekstatiske barnehyl…! Dermed fulgte en intens kamp med hvin og spetakkel, og de alle spratt opp og ned av de ulike lukene på båten. Det ble bakholdsangrep, tilbaketrekning og direkte angrep om hverandre!! Skipperfrua sprang rundt og ropte: “Jeg er nøytral!! NØYTRAL, sa jeg jo!! Jeg er SVERIGE for faen!!”.

I dag ble vannkrigen trappet opp… Da skipperfrua IKKE er nøytral lenger (etter to bøtter vann fra skipperen.. Harmf!!), ble litermål, bakeboller, og andre kar tatt i bruk…! Etter en god time med mye hyl og latter kom Karoline seirende ut med en liten tørr flekk igjen på t-skjorta si!

m_OstmerkeEtter våpenhvile i vannkrigen, gikk vi løs på hårmankene til den mannlige delen av besetningen… med klippemaskin. Skipperen har lenge truet unggutten med at besetningen må representere sjømerkene gjennom hårpryden for å blidgjøre værgudene, og siden skipperen er øverstkommanderende har han valgt ut nordmerket til seg selv, og delt ut østmerket til unggutten. Dette vil si at skipperen får barberte hodehalvdeler med hanekam fra panne til nakke, og unggutten barberte hodehalvdeler… med hanekam fra øre til øre… (øst til vest på hodeskallen..!). Det ble lagt inn sterke klager på beslutningen, da unggutten ikke helt ser for seg det tøffe i en “pelsaktig” hårbøyle!!

Unggutten har imidlertid forstått at det har sneket seg med en admiral forkledt som skipperfrue, og etter taktisk smisking og lobbyvirksomhet har unggutten fått viljen sin, og er herved innvilget hanekam “rett vei”. (Bildet er tatt under klippen, hvor han først fikk østmerke-sveis til hysterisk latter fra alle, inkl unggutten, før vi klipte videre til sørmerke-sveis).

Ellers har vi hatt besøk av en stooor flokk delfiner! Først kom noen opp på siden av båten, og hoppet slik at vi fikk øye på dem. Deretter sprang vi fram på nettet foran på båten og fikk et herlig delfinshow! Først var det ca 15 delfiner som kikket på oss, og hoppet og lekte. Skipperen tok nesten på den ene, da han strakte armen ned foran nettingen. Like etterpå kom det minst ti delfiner til. Man kan kjenne at de blåser vann på oss gjennom pustehullene og høre pusten deres, i tillegg til den høye pipende lyden de bruker til å kommunisere med hverandre. Det hele var helt herlig!!

Det er altså ikke SÅ ille å ha lite vind og fint vær, selv om vi skulle ryke på en uke ekstra på havet…

atlanteren3gatlanteren3hatlanteren2latlanteren2matlanteren2qatlanteren2satlanteren2vatlanteren2p

 

Oppdatering, dag 4

Se for deg at du sitter på dekk med solen varmende og ser utover et svakt bølgende blått hav. I det fjerne kan du skimte en og annen seilbåt i noen timer, før du igjen kun ser horisinten mot en vakker himmel. Musikken strømmer behagelig ut av høytalerene, og de gode samtalene oppstår med de man er glad i, nettopp fordi man har så mye tid.. Snart er det på tide med nok en middag i cockpit til solen som farger himmelen blodrød der den takker for seg og går ned.. (Idyllen brytes bare innimellom av en og annen tørr vits fra skipperen…!)

Skipperen har gitt en oppdatering om seiling og strategi. Her kommer en liten snutt om livet om bord:

Vi har det veldig fint alle sammen, og er glad for å endelig vaere godt i gang! Det ble stress og forberedelser helt fram til siste slutt i Las Palmas, og vi brukte de første dagene på å lande, stresse ned og finne roen.

Barna har fått en m_Vannkrig“jule”kalender med pakker de åpner hver dag, og i går fikk de vannpistoler.. Skipperen ser ut til å være misunnelig på pakkene, for han var den første til å kaste seg inn i vannkrigen… No surprise, akkurat det tenker jeg.. He-he! Ellers så hører barna engasjert på lydbok, og Andreas er kjempeflink til å ta sin faste vakt fra 21.00-24.00. I går natt vekket han meg kl 01.00, da han følte seg så vaaken, og ville la mammaen sin få litt mer søvn… Godingen! Begge barna hjelper til med noen timers vakt på dagen.. Vaktordningen fungerer helt fint, og vi alle føler oss opplagte på dagtid.

Andreas har fisket ivrig, og i går bet en stor en på.. Den dro stanga ut av festet så stripsen som i tillegg var bundet rundt stanga og festet røyk, og stanga falt i vannet. Heldigvis hadde han bundet stanga til et tau, så vi fikk tak i den igjen, men snøret røyk, og fisken glapp. Det var moro allikevel, og det blir absolutt mer fisking!!

Skipperfrua har fått besøk av nok en blekksprut, når hun lå og solte seg.. Den hoppet opp på dekk og landet rett ved siden av fruen i bikini, og hun var takknemlig for at den ikke klasket henne i magen…

Ellers har nivået på humoren sunket betraktelig… slik som forventet når man setter fire personer i isolat i noen uker.. Det blir ala som da Karoline spurte om skipperfrua hadde laget suppen fra bunnen eller om det var en ferdigpose, hvorpå skipperen bryter “vittig” inn: “Den er ikke laget fra bunnen, for her er det 4000 meter dypt…!”

Vi har seilt langs Afrikas kyst, og i natt kunne skipperfrua more seg over merkelig VHF kommunikasjon (“radio” for sjøfartsmeldinger).. Det var musikk, skravling på noe som hørtes japansk ut, og deretter livlige tegnefilmlyder fra tegneserie ala “Betty Boop”.. Ja, ja.. VHF er kanskje ikke det samme utenfor Afrikas kyst som hjemme.. Ha-ha!

Komforen om bord er strålende, da watermakeren fungerer fint, og vi lager vårt eget vann. Vi drikker Atlanterhavsvann, vasker klær i vaskemaskin, og kan dusje om bord. Med fryser har det allerede blitt gode middager med ett glass “feire-starten”-vin til den ene av middagene.

I dag er det nok en dag med strålende solskinn og lite bølger.. Ikke vanskelig å nyte livet på bølgene blå på vei over “dammen”! Med andre ord.. Vi storkoser oss så langt!!

Skipperfrua

atlanteren1datlanteren1natlanteren1oatlanteren1patlanteren1latlanteren2hatlanteren2iatlanteren1k

 

Strategiske rutevalg

Det er mangt man skal tenke på når man planlegger en Atlanterhavskryssning i seilbåt! Fra Grand Canaria (ARC start) er det stortsett 3 rutevalg som går igjen.

I fjor (2009) be de båtene som gikk den nordlige ruta (direkte storsirkel seilas)  favorisert pga av styrken i passaten der. Slik er ikke tilfellet i år, i hvertfall med store modifikasjoner. Dernest har man den sydlige ruten som tar båtene forbi Cape Verde øyene før de snur vest mot Karibien. Her pleier de fleste å bruke 25N, 25W som vendepunkt. Det er også en midtre rute som ligger mellom de to overnevnte valgene. Den benyttes sjelden, og man må treffe veldig bra med vinden dersom denne ruten skal lønne seg.

Vi sto mellom sørlig og nordlig rutevalg i år. Beslutningen ble ikke tatt før like før start pga stor usikkerhet i værsystemene i år. Vi har som kjent kjøpt tjenestene til Frivind, og har derfor en del bedre informasjon å gå på enn de som kun baserer seg på enkle vind/værmodeller (GRIB). Det som til slutt avgjorde valget var risiko for til dels sterk motvind VSV/SV over hele 7 dager dersom man hadde valgt nordlig rute. Det blir mye kryssing det Smilefjes. To av performancekatamaranene valgte denne ruten (Atika II & Galop 1) Se ARC race map for hvordan dette utvikler seg over tid. Vi går nå så langt sør vi kan komme, så raskt vinden kan bære oss slik at vi er godt posisjonert for å ta en skjærende kurs når SV setter inn til helgen. Hadde vi valgt å gåvestover tidligere ville det blitt mye kryssing gjennom vinden noe som ville blitt en slitsom jobb med et shorthand mannskap som vi er. Vi får se hvordan det går etterhvert med valgene våre. Vinden skal dreie på NV senere i dag som vi kommer til å utnytte for a vinne mer vestlig kurs. Vi ligger langt mot øst i øyeblikket.

Hilsen Occasione & crew!

 

ARC 2010 start

Etter en begivenhetsrik start på ARC 2010 satte vi kurs relativt langt øst i forhold til hovedfeltet. Dette fordi vi regnet med mer stabil vind  mot kysten av Afrika og på grunn av kommende lavtrykk som driver vestlig/sør-vestlig vind over seilingsområdet. Det blir da viktig å ha vunnet god “høyde”, slik at men kan møte motvinden på kryss.

Occasione og crew seiler fortiden forbi kysten av Mauritania i kurs ca. 220 grader. Plasseringsmessig ligger vi ikke veldig godt an i regattaen, men dette var som forventet når vi valgte å ligge lengre øst enn de fleste andre båtene. Regner med å kunne hente inn dette etterhvert som vi når passaten/eller må krysse NV noen dager til helgen.

m_DSC_0029

Alle ombord har det bra og begynner å falle inn i rutinene med vaktordning på kveld og natt, samt daglige gjøremål. Andreas tar på imponerende vis sin vakt fra 21:00 – 12:00, etterfølgende av Mariann fram til 03:00. Dernest følger skippervakten fram til ca 09:00.

Ellers blir slitasje på rigg, seil og tauverk viet mye oppmerksomhet av skipperen. Her kom vannslangen vi kjøpte i Spania til nytte Smilefjes Allerede kuttet opp 5 m av denne for å bekle gennaker skjøtene som gnisses mot vant og preventertau. I Las Palmas byttet vi ut alt av fabrikkmontert tauverk (ca 200 m) med nytt for å tåle kreftene og slitasjen som de blir påført over de 14-21 dagene turen varer.

PS! Vi sender også inn daglig logg på : http://www.worldcruising.com/arc/dailylogs.aspx (se etter Occasione) via e-mail.

Hilsen Skipper’n

 

ARC 2010 Kappseilas Kart & Leder Oppdatering

Her kan dere alle folge utviklingen i ARC2010 “kappseilasen”

ARC er jo som kjent en “uhoytidelig” konkuranse om a komme forst fram til St Lucia. Noen bater (les skippere) tar dette mere alvorlig en andre, og de som har lest Mariann sine innlegg har fatt med seg min alvorsgrad 🙂 (only fun & games).

I ar er alle batene blitt utstyrt med Yellowbrick transpondere som sender var posisjon (GPS) via kommunikasjons satelitter 1 gang hver 6 time. Dette betyr at dere kan folge med i utviklingen VOR style (Volvo Ocean Race) :-).  Her vil dere ogsa se hvilke strategiske valg (ruter) de forskjellige batene gjor og hvilken effekt dette far over tid. Det er i tillegg et Leader Board som viser samtlige baters lederposisjon, inkludert handikap utdelt, men ikke iberegnet motorkjoring (totalen beregnes den 18. desember).

Det er ogsa mulighet for hver bat a starte sin egen “fan klubb”. Denne herer Fan zone hvor dere som meldere dere inn kan vinne mange attraktive premier i lopet av ARC’en. Les mere pa http://www.arcfanzone.com/?inicial=O Velg Occasione, og registrer dere der.

ARC 2010 Race Map:

http://live.adventuretracking.com/arc2010

ARC 2010 Leader Board:

http://live.adventuretracking.com/Leaderboard/arc2010

PS! Her ma dere velge “Multihulls” pa toppen av siden for a se klassen vi konkurerer i (Katamaran = flerskrog).

Vi kommer ogsa til a sende korte oppdateringer underveis slik at alle far litt innsikt i hvordan livet arter seg pa turen over Atlanteren.

Ellers kan jeg ogsa anbefale vare lesere a ta en kikk pa hjemmesiden til ARC 2010 http://www.worldcruising.com/arc/

De fleste batene sender ogsa inn sine daglige logger til : http://www.worldcruising.com/arc/dailylogs.aspx

 

Who's Online

2 visitors online now
2 guests, 0 members
Map of Visitors
Powered by Visitor Maps

Milepæler som kan være av interesse

Fountaine Pajot Scandinavian Tour 2010

2 visitors online now
2 guests, 0 members
Max visitors today: 7 at 05:06 am UTC
This month: 46 at 11-02-2018 04:36 am UTC
This year: 46 at 11-02-2018 04:36 am UTC
All time: 46 at 11-24-2015 11:45 pm UTC